آریا مد گروپ

Search
Close this search box.

به اشتراک بگذارید در:

ایمیل
تلگرام
واتس‌اپ
لینکدین
فیس‎‌بوک
توییتر

اصول بازاریابی و مارکتینگ پزشکی چیست؟

اصول بازاریابی و مارکتینگ پزشکی

بازاریابی و مارکتینگ پزشکی مانند همه کسب و کارها،  برای موفقیت در مشاغل و کسب و کارهای حوزه سلامت نیز ضرورت دارد. کار در صنعت مراقبت‌های بهداشتی فراتر از یک شغل است. این فراخوانی است برای کمک به مردم برای هدایت خود به سوی زندگی بهتر. اینجاست که کسب‌وکارهای پزشکی با دیگران تفاوت دارند: آن‌ها بیشتر از سود خود به بیمار اهمیت می‌دهند و مشاغل حرفه‌ای خود را وقف کمک به دیگران می‌کنند. تفاوت‌های بنیادینی که میان کسب و کارهای پزشکی و سایر کسب‌و‌کارها وجود دارد، باعث می‌شود تا اصول بازاریابی آن‌ها نیز خاص و منحصر‌به‌فرد باشد. هدف از این نوشتار پاسخ به این سوال مهم است که: “اصول بازاریابی و مارکتینگ پزشکی چیست؟”

 

بازاریابی و مارکتینگ پزشکی چیست؟

پیش از آن که درباره اصول بازاریابی و مارکتینگ پزشکی صحبت کنیم، به این سوال پاسخ می‌دهیم که اساسا بازاریابی و مارکتینگ پزشکی چیست؟

بازاریابی هنر کاوش، ایجاد و ارائه ارزش برای ارضای نیازهای بازار از طریق محصولات یا خدماتی است که ممکن است مورد علاقه مصرف کنندگان باشد. هدف از بازاریابی ایجاد ارزش و جلب توجه مشتری و ایجاد روابط سودآور برای مشتریان و عرضه کنندگان کالا و خدمات است. بازاریابی پزشکی نیز به نوبه خود برای نیازهای ارتباطی در بخش پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی شخصی سازی شده است. مارکتینگ پزشکی، مربوط به پزشکان، مطب‌ها، کلینیک ها و سایر متخصصان و مراکز مربوط به این حوزه می‌شود.  بازاریابی و مارکتینگ پزشکی، مخاطبان هدف شما به جای مشتریان، بیماران هستند.

در حقیقت بازاریابی پزشکی فرآیند ایجاد و ارائه پیام‌هایی است که منافع ارائه دهندگان خدمات مراقبت‌های بهداشتی و بیماران آن‌ها را ارتقا می‌دهد. این شامل درک نیازهای هر دو گروه و توسعه راهبردهایی برای برآوردن این نیازها است. بازاریابان پزشکی از تاکتیک‌های مختلفی از جمله تبلیغات، روابط عمومی، بازاریابی دیجیتال و برنامه ریزی رویدادها برای دستیابی به مخاطبان هدف خود استفاده می‌کنند.

 

اصول بازاریابی و مارکتینگ پزشکی

رعایت اصول بازاریابی و مارکتینگ پزشکی برای موفقیت و پیشرفت کسب و کارهای این حوزه ضروری است. درک این اصول بر تصمیمات و اقدامات ارائه دهندگان خدمات مراقبت‌های بهداشتی و متخصصان بازاریابی پزشکی تأثیر می‌گذارد.

  • مارکتینگ ارجاعی حرفه‌ای: یک جریان قابل اعتماد و مداوم از مراجعات ورودی بیماران از سایر منابع پزشکی، دندانپزشکی یا سایر منابع حرفه‌ای، رگ حیات بسیاری از متخصصان است. چه یک کانال اولیه یا ثانویه باشد، منابع ارجاع حرفه‌ای باید به طور مداوم پرورش داده شوند. بنابراین آن‌ها را بدیهی در نظر نگیرید. ارجاع پزشکان به شما به صورت جادویی یا صرفاً به این دلیل نیست که شما ارائه دهنده خدمات خوبی هستید. موفقیت بر اساس یک برنامه خوب ساخته شده و سیستمی برای حفظ و رشد جریان ارجاعات حرفه‌ای ایجاد می‌شود.
  • بازاریابی دیجیتال: از اپلیکیشن‌های موبایل و پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی گرفته تا وب‌سایت‌ها، بازاریابی دیجیتال به یک کانال اصلی برای بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی تبدیل شده است. با وجود یک استراتژی اثبات شده، کمپین‌های دیجیتال می‌توانند بسیار موثر و سودآور باشند.
  • برندینگ پزشکی: برندینگ در مورد متمایز شدن از سایرین به روشی مثبت است و تقریباً شامل هر کاری است که انجام می‌دهید. یک برند قدرتمند و متمایز برای کسب و کار مراقبت‌های بهداشتی شما بخشی از شهرت شماست. برندسازی معنادار و موثر بدون تلاش عمدی برای شکل دادن و بیان پیام درست در زمان مناسب رخ نمی‌دهد.
  • بازاریابی داخلی: این شامل تمام راه‌های ارتباطی شما با افرادی است که از قبل شما را می‌شناسند. عمدتاً بیماران حاضر و قبلی. بسته به ماهیت مطب یا بیمارستان شما، این مخاطبان تأثیرگذار می‌توانند منبعی غنی برای ارجاعات، خدمات اضافی، توصیفات و/یا تبلیغات شفاهی باشند.
  • بازاریابی خارجی: منابع بازاریابی خارجی رسانه‌هایی هستند که به بیماران احتمالی که شما را نمی شناسند می‌رسند. تبلیغات در روزنامه‌ها، رادیو، تلویزیون و بیلبوردها مخاطبی را هدف قرار می‌دهد که می‌خواهد بداند آیا می‌توانید پاسخی برای نیازهای بهداشتی او ارائه دهید.
  • روابط عمومی: این عنوان، شامل برنامه ریزی برای ایجاد روابط سازنده با مشتریان فعلی و بالقوه است. روابط عمومی می‌تواند تأثیر مثبت و قدرتمندی داشته باشد. مزایای روابط عمومی خوب اغلب از ارتباطات عالی، برنامه‌ریزی دقیق، زمان‌بندی خوب، پیام روشن و تلاش ناشی می‌شود.

 

مزایای بازاریابی و مارکتینگ پزشکی

مارکتینگ، در صورتی که با رعایت اصول بازاریابی و مارکتینگ پزشکی انجام شود، مزایای زیادی را برای کسب و کارهای این صنعت به دنبال دارد.

مهم‌ترین مزایای بازاریابی و مارکتینگ پزشکی عبارتند از:

  • نشان دادن تخصص و ایجاد اعتماد: بازاریابی محتوا یک راه عالی برای نشان دادن دانش متخصصان است. بازاریابی محتوا شامل ایجاد و به اشتراک گذاری وبلاگ‌ها، ویدئوها، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و موارد دیگر است. اطلاعات دقیق و مرتبط می‌تواند برند شما را به عنوان یک رهبر صنعت ارتقا دهد و به ارتباط با بیماران کمک کند. بازاریابی محتوا اگر به درستی انجام شود، حتی می‌تواند تعداد مراجعان را بیشتر کند.
  • ایجاد آگاهی از برند: مخاطبان صنعت مراقبت‌های بهداشتی نیز مانند مخاطبان سایر مشاغل، برای تصمیم گیری مطلوب به آگاهی از برند متکی هستند. بازاریابی پزشکی منجر به تقویت آگاهی عمومی از برند پزشکی می‌گردد.
  • مدیریت شهرت و اعتبار: مدیریت شهرت به صورت آنلاین و در رسانه‌های سنتی ضروری است. پوشش بد مطبوعات و بررسی‌های منفی می‌تواند به شهرت ارائه دهندگان خدمات پزشکی آسیب برساند و بر برداشت‌های بیماران احتمالی و جامعه پزشکی تأثیر بگذارد. این به راحتی می تواند به بیماران کمتر و ارجاعات کمتر منجر شود. یک ادراک منفی حتی می‌تواند بیماران را مستعد انتظار یک تجربه ضعیف کند. مارکتینگ پزشکی صحیح در مدیریت شهرت و اعتبار نقش پررنگی را ایفا می‌کند.

نشان دادن تخصصی، افزایش آگاهی از برند و مدیریت شهرت بر دیدگاه مخاطبان و جامعه نسبت به پزشکان و کسب‌و‌کارهای پزشکی موثر است. در حقیقت این موارد باعث افزایش میزان مراجعان و در نتیجه افزایش درآمد برای کسب‌وکارهای حوزه سلامت می‌شود.

 

تفاوت مارکتینگ و تبلیغات پزشکی

یکی دیگر از مطالب مهمی که در کنار اصول بازاریابی و مارکتینگ پزشکی باید مورد توجه قرار گیرد، تفاوت تبلیغات پزشکی و مارکتینگ پزشکی است. بازاریابی پزشکی یک اصطلاح بسیار گسترده‌تر است که شامل تمام اشکال ارتباطی است که برای ارتقای منافع کسب‌وکارهای پزشکی و بیماران آنها استفاده می‌شود. این می‌تواند شامل فعالیت‌هایی مانند روابط عمومی، طراحی وب سایت و برنامه ریزی رویداد باشد. در مقابل، تبلیغات پزشکی استفاده از تاکتیک‌های تبلیغاتی است که زیرمجموعه بازاریابی پزشکی قرار می‌گیرد. بازاریابان پزشکی از کانال‌های مختلفی برای دستیابی به مخاطبان خود استفاده می‌کنند، از جمله تبلیغات چاپی و تبلیغات رادیویی.

 

سخن آخر

پزشکان متخصصان بهداشت ممکن است آموزش کسب و کار کمی دیده باشند. بنابراین به ندرت می‌توان فردی را پیدا کرد که در مورد نحوه بازاریابی خدمات خود آگاه باشد. دغدغه اصلی آن‌ها کمک به دیگران و تأثیرگذاری بر جامعه پزشکی است. بنابراین بهتر است فعالان صنعت مراقبت‌های بهداشتی برای اجرای اصول بازاریابی و مارکتینگ پزشکی از کمک متخصصان این حوزه بهره بگیرند. آریا مد ارائه دهنده انواع خدمات تخصصی بازاریابی پزشکی آماده همکاری با فعالان حوزه بهداشت و درمان است.

 

سوالات متداول

  1. بازاریابی پزشکی چیست؟

مارکتینگ یا بازاریابی پزشکی به مجموع شیوه‌های بازاریابی در صنعت مراقبت‌های بهداشتی اشاره دارد.

  1. مزایای مارکتینگ پزشکی چیست؟

نشان دادن تخصص و ایجاد اعتماد، ایجاد آگاهی از برند و مدیریت اعتبار که در نهایت منجر به افزایش تعداد مراجعان و افزایش درآمد می‌شود.

  1. تفاوت بازاریابی پزشکی و تبلیغات پزشکی چیست؟

تبلیغات پزشکی شامل استفاده از تاکتیک‌های تبلیغاتی برای کسب‌وکارهای حوزه پزشکی و زیرمجموعه‌ای از بازاریابی پزشکی است.

 

امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

برای امتیاز دادن روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد رای: 5

برای این مطلب هیچ امتیازی ثبت نشده! اولین نفر باشید

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *